Za mnoge početnike izbor proteina je veoma težak zadatak. Takvi problemi su često prouzrokovani  različitim tipovima proteina, karakteristikama svakog od njih, razlikama u proizvodnom procesu i tako dalje. Zaista, koji protein je na prvom mestu – iz surutke, jaja, kazeina ili mleka? Ovo pitanje zahteva razjašnjenje.


Kompleksni protein: karakteristike sportskog suplementa


Multikomponentni protein je protein koji uključuje nekoliko vrsta proteina. Obično su to vrste kao što su:


1. Izolat proteina surutke

2. Koncentrat proteina surutke

3. Hidrolizat proteina surutke

4. Micelarni kazein

5. Protein iz jaja

6. Protein iz soje


To znači da proizvođač meša nekoliko vrsta proteina. U takvim kompleksima skoro uvek postoji mesto za kazein. Njegova specifičnost je održavanje visokog nivoa aminokiselina u krvi sportiste 6-8 sati. Zbog toga je uzimanje proteina kazeina optimalno noću, kada organizam dugo ne dobija hranljive materije.


Protein iz surutke se apsorbuje mnogo brže i garantuje protok aminokiselina mišićnim vlaknima atletičara u roku od 30-40 minuta nakon uzimanja. Zbog toga možete uzimati multikomponentni protein nakon ili pre odlaska u teretanu.


Prednosti i karakteristike upotrebe

Univerzalnost, koju ima raznovrsni sastav, igra surovu šalu sa mnogim sportistima. Nekada je teško odrediti vreme uzimanja suplementa. Uzimanje se može obaviti ujutru, pre ili posle odlaska u teretanu, između obroka ili pred spavanje. Ali specifičnost ovog suplementa je da nije neophodno da se on "uklapa" u određeno vreme - dovoljno je podeliti uzimanje proteina u nekoliko faza. Na primer, u danima kada trenirate, možete uzimati proteinski koktel ujutru, sat vremena pre odlaska u teretanu i sat nakon toga. Zadnje uzimanje može se obaviti pre spavanja, kako bi se hranili mišići tokom cele noći i sprečio katabolizam.


Ako postoji želja da postignete maksimalan efekat onda morate slediti jednostavna pravila:


1. Ako želite da povećate mišićnu masu, trudite se da uzimate multikomponentni protein 1-2 sata pre treninga i neposredno pre spavanja. Ako u toku dana postoje periodi kada ste dugo vremena bez hrane, takođe možete uzimati kompleksni protein.

2. Ako želite da smršate, princip uzimanja je malo drugačiji - u periodu dugih pauza između obroka i noću. Jedina stvar koja se menja je veličina porcija - ne bi trebalo da bude više od 15-20 grama.


Multikomponentni suplementi su najbolja opcija za početnike koji imaju za cilj povećanje mišićne mase ili sagorevanje viška masti. Ako je neophodno postići maksimalni rezultat, protein iz surutke i kazeina treba uzimati odvojeno