Koja hrana sadrži kreatin?

Istraživanje naučnika iz Francuske po imenu Ševrel okončano je sa uspehom. Ovo se desilo 1832. godine. On je uspeo da izdvoji iz skeletnih mišića hemijsko jedinjenje pod nazivom kreatin. Koreni ovog naziva sežu u drevnu grčku reč koja znači meso, što je sasvim logično. Dakle, dokazano je da je kreatin prisutan unutar ljudskog organizma. Ali kako je završio tamo i čemu služi? Da li je moguće pronaći kreatin u hrani i ako je potrebno nadoknaditi svoje rezerve? Ovo je predmet daljih istraživanja koja su se protezala vek i po. Jedno od poslednjih otkrića 1973. godine je izneo profesor-kardiolog iz Rusije E.I. Čazov: kreatin reguliše snagu srčanih kontrakcija.

Ukratko o suplementu

Kreatin je karboksilna kiselina koja sadrži azot. Ispostavilo se da ga proizvodi ljudsko telo i drugi kičmenjaci.

Sinteza se javlja iz aminokiselina u jetri, bubrezima i pankreasu. Studije su pokazale da tokom jednog dana organizam proizvodi do 2 gr ove supstance.

Organizam ima sposobnost da akumulira kreatin, a zatim ga koristi za metabolizaciju energije u nervnom i mišićnom tkivu. Drugim rečima, bez ove organske kiseline naši mišići nisu sposobni za kretanje. Njen nedostatak oslabljuje čoveka. Iako u njemu postoje rezerve energije, one su u "zamrznutom" stanju i ne mogu doći do tačke upotrebe.

Pretpostavlja se da se uz pomoć kreatina u organizmu vrši sinteza proteina i hiperhidracija ćelija, tako da mišići rastu, dobijaju lep oblik, izdržljivost i snagu. Još jedan efekat je neutralizacija mlečne kiseline - uzrok zamora mišića. Uočen je efekat jačanja koštanog tkiva, zglobova i tetiva, vrši se blagotvoran efekat na nervni i cirkulatorni sistem.

Kao što vidimo, važnost ove kiseline za metaboličke procese je velika. Zbog toga se postavlja pitanje: kako dopuniti svoje rezerve kako bi se poboljšalo zdravlje i kvalitet naših života? Može da se dobije određena količina iz hrane.

Sadržaj supstance u hrani

Tabela ispod pokazuje sadržaj kreatina u različitim proizvodima:


Prehrambeni proizvodi (1 kg)

Sadržaj kreatina (gr)

Haringa

6,5 - 10

Svinjetina

5

Losos

4,5

Govedina

4,5

Tunjevina

4

Bakalar

3

Mleko

0,1

Brusnica

0,02


Ako pogledamo ovu tabelu, možemo zaključiti da kako bi se dobilo dovoljno kreatina iz hrane treba da se pojede prilično veliki broj proizvoda. Pored toga, zbog termičke obrade ovih proizvoda, sadržaj kreatina u njima takođe pada.

Sada možete sami da napravite zaključak da je za dobijanje dovoljne količine kreatina iz hrane neophodno pojesti veoma veliki broj proizvoda. Pored toga, moramo uzeti u obzir i činjenicu da će tokom termičke obrade hrane veliki deo kreatina biti uništen.

Veoma često možete čuti govore da umesto sportskih suplemenata možete jednostavno povećati količinu hrane. Međutim ovo je zabluda. Pokušaj povećati unos osnovnih životnih namirnica će dovesti do razvoja gojaznosti i preopterećenja organa i sistema odgovornih za razgradnju i apsorpciju drugih hranljivih komponenti. Na primer, prekomerni unos mesa ne samo da neće doneti nikakav rezultat, već će biti štetan po zdravlje, jer organizam jednostavno nije u stanju da bezbedno preradi veliku količinu mesa.

 

Stoga, najbolji način da se dobije kreatin i protein – je uzimanje sportskih suplemenata koji sadrže samo neophodne hranljive materije i elemente za atletu sa visokom stopom apsorbljivosti.